maanantai 23. heinäkuuta 2012

Kevyt laukku lentokoneeseen

Kevyt käsilaukku lentomatkalle
Kuva 1, valmis laukku


Monet lentoyhtiöt rajoittavat matkatavaroiden määrää joko matkalaukun koon tai painon tai molempien suhteen. Matkustan paljon varsinkin Ryanairilla ja myös muilla halpalentoyhtiöillä. Niitten ruumaan laitettavien laukkujen hinnat nousevat koko ajan. Olin äskettäin Irlannissa Ryanairilla ja Easyjetillä. Jos olisin ottanut yli käsimatkatavaroissa sallitun 10 kg:n, matkalaukun kuljetus olisi maksanut enemmän kuin omat lippuni. Siksi päätin selvitä 2 viikkoa 10 kg:lla tavaraa. Myös käsilaukun on mahduttava yhteen matkalaukkuun koneeseen noustaessa eikä sekään saa nostaa painoa yli 10 kilon tai paisuttaa matkalaukkuun sullottuna sen ulkomittoja. Siksi päätin valmistaa mahdollisimman kevyen pikkulaukun, jossa kuljettaisin välttämättömät tavarat.

Ostin Ikeasta kaksi kassoilla myytävää kangaskassia. Ne ovat kevyttä, sateensuojan päällyskangasta muistuttavaa ohutta kangasta. Niitä on muutama eri väri. Yhdistin niistä pikkulaukun.

Tässä alkuperäiset kassit, toinen avattuna, toinen pussukassa, josta tulee kassin tasku:

Kuva 2, Ikean kassi avattuna ja toinen avaamattomana

Käytin taskua uuden laukun kännykkätaskuna laukun sisäpuolella.

Kuva 3, alkuperäisen kassin tasku, jonka sisälle kassi oli sullottu. Tästä tulee laukun kännykkätasku.

Otin yhden kassin molemmat kantohihnat ja yhdistin ne olkalaukun nauhaksi. Käytin minulla olleita vanhoja muovivetoketjuja kassin ja sivutaskun kiinnittiminä. Sisällä on kummallakin puolella tasku, etteivät tavarat mene sekaisin. Puhelintasku on toisen sisätaskun reunassa. Laukun syvyys tulee kulmalaskoksesta, joka on samanlainen kuin alkuperäisessä Ikean kassissa. Pohjassa ei siis ole ylimääräistä kangaspalaa (kuva 4).

Kuva 4, laukun alakulma




Kuva 5, laukku sisäpuolelta

Kuva yläosan vetoketjusta. Kaitaleet, joissa vetoketju on kiinni, on otettu sellaisinaan alkuperäisisten Ikean kassien ylälaidasta.

Kuva 6, laukun kiinnitys vetoketjulla


Tärkeintä laukun tekemisessä on oikea järjestys. En ole tässä antanut eri kappaleiden cm-kokoja vaan yleiset periaatteet. Minun laukkuni on levitettynä 26 cm leveä ja 30 cm korkea. Vetoketjutasku on sen kokoinen, että passi ja neljään osaan taitettu boardingpass-tuloste mahtuvat sinne helposti.
  • Ulkopuolella oleva vetoketjutasku on pienempi kuin sisätaskut, siksi se pitää kiinnittää ensin. 
  • Seuraavaksi kiinnitä kännykkätasku sisätaskun kankaaseen.
  • Kiinnitä kummankin puolen sisätaskut.
  • Yhdistä etu- ja takakappale toisiinsa sivusaumalla. Minä käytin toista alakulmaa suoraan alkuperäisestä kassista ja tein toiselle puolelle samanlaisen laskoksen, että kassin pohja saa syvyyttä (kuva 4).
  • Kiinnitä olkahihna laukun sivusaumojen päälle.
  • Tee laukun kiinnitys.
Laukku on hyvin kevyt. Se on myös pieni ja litteä, joten sen voi koneeseen noustessa nopeasti työntää matkalaukussa päällimmäiseksi eikä se pullista laukkua liian paksuksi. Koneissa ei saa olla kuin yksi matkatavara, useimmilla kentillä on alettu olla siitä ihan ehdottomia. Koneeseen päästyä se sitten kiskotaan välittömästi taas ulos :)

Kahdella äskeisellä matkallani muuten oli suomalaisia, jotka hidastivat koneeseen nousua alkamalla portilla kinata virkailijoiden kanssa, pitikö heidän ahtaa kaikki tavarat yhteen laukkuun vai ei!! Voisi kannattaa lukea ehdot ennenkuin tulostaa boardingpassin...

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger